UEFA LABDARÚGÓ  EURÓPA – BAJNOKSÁG, NÉMETORSZÁG 2024 

Szokodi Academy Media az UEFA  labdarúgó – Európa-bajnokság hivatalos média partnere. 

-” Én azt mondom divat, te azt mondod meztelen. Én azt mondom magyar, te azt mondod cigány.”

Fotó/ Szokodi László

 

Romani Design Fashion Art: Aktivizmussal a tradíciókért (Fekete ház)

A Romani Design a világ első roma divatstúdiója, amelyet 2010-ben alapítottak azzal a céllal, hogy segítsék a roma közösség társadalmi és kulturális integrációját. Minőségi, kézműves termékeket készítenek: a Romani Design az első, széles körben ismert márka, amely büszkén reprezentálja a roma kultúrát, annak kapcsolódásait a magyar kultúrához. Folyamatos szereplői a magyar divat és dizájn szcénának, minden munkájuk a társadalmi felelősségvállalás jegyében készül. Varga Erika és Helena, a márka alapítói és tervezői a munkájukon keresztül bemutatják a roma népművészetet és kulturális örökséget: a roma öltözködési kultúra fontos része nem csak a magyar, de a Kárpát-medencei népi öltözködési hagyományoknak is. Virágminták, színek és a Szűz Mária-ábrázolás mind megjelennek a hagyományos roma öltözékeken és népművészetben:

A Romani Design tervezői modern ruhadarabokat, ékszereket és kiegészítőket készítenek, amelyek a roma kulturális tradíciókat modern, kortárs kontextusba helyezik.

A Fekete házban jelenleg látható kiállítás címe: Romani Design Fashion Art: Aktivizmussal a tradíciókért, mely a Hagyományok Házában került először bemutatásra 2023-ban.

A kiállítás koncepciójának központi eleme az aktivizmus, az aktivista művészet rétegei, hatásmechanizmusa és módszertana a divatstúdió különböző tevékenységi körein keresztül bemutatva. A kiállítás első, nyitó terében az elmúlt 13 év során bemutatott kollekciók néhány ikonikus, jellegzetes darabja látható, archív és kortárs fényképek és interaktív műtárgyleírások kíséretében. A kiállított összeállítások segítségével a látogató személyes tapasztalás és vizuális impressziók segítségével ismerkedhet meg a Romani Design tervezőinek víziójával, alkotói metódusaival és azzal a kulturális misszióval, amely a márka létrehozását inspirálta. A kiállított öltözékek között szerepelnek a tervezők édesanyjának és anyai nagymamájának eredeti, vintage darabjai is: Varga Erika és Helena alkotói szemléletmódja, a hagyományos és kortárs darabok szimultán használata a felmenőiktől látott példából gyökerezik.

Fotó/ Szokodi László

 

A falakon található, kétnyelvű lapozható „lookbook” füzetekben tematizálva olvashatjuk a kiállításhoz tartozó kurátori szöveget, egy-egy kézzel készített, textil-alapú assemblage képpel kiegészítve, melyek bemutatják a Romani Design fenntarthatósági törekvéseinek korát megelőző módszereit és kézzel készült, majd digitalizált textilminták előkészítési fázisait is.

A kiállítás második terében a verbális üzeneteken, a divat eszközein keresztül végzett aktivista tevékenységén van a hangsúly. A könyvkötésben használt fűzőszövet háttér-anyagból alapanyaggá evolválódik a szobor-ruhákon: a ruhákon különböző, a márka aktivista szemléletmódját tükröző üzenetek olvashatóak angol és magyar nyelven. Az üzenetek segítségével a Romani Design tervezői által létrehozott darabok, alkotások saját világnézetük manifesztumaiként jelennek meg, a látogatók számára gazdagon illusztrálva a divatban, a viseletben rejtő kommunikációs és szemléletformáló erőforrásokat. Az üzenetek többek között a társadalmi felelősségvállalás fontosságéra, a tudással járó felelősségre és az egyéni identitásban rejlő kihívásokra utalnak, illetve kifejezi az alkotók álláspontját a kulturális kizsákmányolással szemben. A kiállítás részét képezi továbbá két videóinstalláció, egy, szintén a Hagyományok Házában rögzített interjú az alkotókkal, illetve a korábbi divatbemutatók felvételeiből készített videómontázs is.

A tervezők: “Számomra a divat ugyanaz, mint írónak a szavak, festőnek a színek. A ruháimon keresztül tudom megfogalmazni önmagam és megteremteni azt a világot, amelyben szívesen élek” – vallja Varga Erika ötvösművész és tervező, a Romani Design ötletgazdája. Erika gyerekkorából, tradíciókövető családjából hozza magával a Romani Design termékekre jellemző változatos formákat és gazdag színvilágot. Küldetésének tekinti, hogy ezt az örökséget továbbadja és a divat segítségével teremtsen hidat kultúrák között. A divat, mint a társadalmi párbeszéd kortárs eszköztára jelenik meg az általa tervezett kollekciókban- a termékek közül már számos darab része múzeumok állandó gyűjteményeinek, szerepelnek tárlatokon és tudományos publikációkban. A divattervezésen túl az oktatás és szociális tevékenység tölti ki Erika mindennapjait.

Számos tanodai foglalkozás és kreatív műhelymunka házigazdájaként élményalapú mentorálási módszertannal segíti a tehetséggondozó programon részt vevő roma gyerekek és fiatalok kulturális identitásának, önbizalmának erősödését és pályaválasztását szakmai workshopokon, gyakornoki programokon és a márka saját ösztöndíjprogramjának segítségével. Erika 12 évig volt a Glinda roma gyermek és ifjúsági magazin főszerkesztője, társadalmi elkötelezettségét és roma kultúrát népszerűsítő tevékenységét többek között Európai Polgár Díjjal, Nemzetiségekért Díjjal és az Év Hősnője Díjjal is elismerték

A Romani Design kollekciók kiemelkedő termékei a Varga Helena által tervezett és készített egyedi táskák, kiegészítők és ékszerek. Helena művelődésszervezőként gyakran megfordult hátrányos helyzetű falvak iskoláiban és cigány telepein, ahol testvérével, Erikával együtt roma népismeretet oktatott, illetve készség- és képességfejlesztő foglalkozásokat tartott. A telepeken végzett gyűjtőmunka és fotódokumentáció a mai napig inspirálják a tervező munkáját. Helena saját tervezésű mintái a Romani Design kollekciók alappillérei.

A roma népismerettel és ötvösművészettel való ismerkedés után rátalált saját területére: egyedi design táskák tervezésére és készítésére. Minden egyes Romani táska kézműves technológiával általa tervezett és saját kezűleg kivitelezett design termék, melyeknek képi világa impresszionista festményeket idéz, részletgazdagságában pedig a márka környezettudatos mivolta is tetten érhető: a patchwork minták más termékek előállításakor keletkező anyagmaradékokból készülnek, egyedi és megismételhetetlen kombinációkban.

Helena életében fontos szerepet tölt be a tradicionális roma balladák, énekek szeretete, előadásai gyakori színfoltjai a Romani Design divatbemutatóknak. Kislánykora óta énekel, nagymamájától örökölte énekhangját és tehetségét. Fellépett többek között az 52. Eucharisztikus Kongresszuson, az 59. Velencei Biennálé roma pavilonjának megnyitóján, a Romani Design Körforgásban című önálló kiállításának megnyitóján az Iparművészeti Múzeumban, számos külföldi és hazai divateseményen, illetve zenekarával több koncertet adott a VEB2023 programsorozat keretében is. Helena a 2022-es év elején alapította saját zenekarát, mellyel új színfoltja a hazai és nemzetközi világzenei műfajnak, melyben a tradicionális népi folklór és a jazz stílusjegyeinek fúziója adja a sajátos hangzást.

A kiállítás ötletgazdája és főkurátora dr. Czingel Szilvia, a Népi Iparművészeti Múzeum vezetője, a látványterv és grafikai elemek dr. Torma Beatrix és Salát Zalán Péter munkái, a műtárgyleírásokat Kriston Lili készítette.

A kiállítás megtekinthető 2024. április 27-től szeptember 22-ig minden nap 10-18.00 között. 

Forrás: Fekete Ház

Szeged Somogyi utca 13.

Borítókép/ Szokodi László

Szokodi Academy Media

Hírlevél

Powered by Live Score & Live Score App
Powered by Live Score & Live Score App